‘Ik legde alleen maar Stella’s werkwijze bloot’
SINT JANSTEEN – In september plaatste Martijn de Poorter, mede-eigenaar van De Poorter Tweewielers, op de Facebook pagina van zijn winkel een bericht over Stella Fietsen, waarin hij stelt dat ze in de prijscommunicatie misleidend te werk gaan. Over de reactie van Stella schreef hij een blog voor NieuwsFiets.nu.
BLOG
“Stella maakte in september reclame op televisie, dat ze 40% korting gaven op een Stella Vicenza Superior MBD met een Bosch motor. Toen ik dat zag, had ik zoiets van ‘dat is nogal wat’. Ik wilde weten wat die fiets kostte. Onder mijn privé-account heb ik die prijs aangevraagd op hun Facebook pagina. En dan zijn ze heel sterk, want je moet jezelf eerst aanmelden of bellen. Ik zei waarom wil je dat weten? Ik ben consument en met die nieuwe privacywetgeving ben ik niet verplicht dat allemaal op te geven. Toen kwamen ze uit zichzelf met privéberichten naar mij. Ik vroeg ze wat die fiets dan kostte en de prijs van € 2699,- werd genoemd.
En daar gaat daar dan die 40% korting vanaf?
Nee, nee, was het antwoord, normaal kost die € 3099,-.
Dit vond ik ook al zo raar, want een vergelijkbare fiets met die specificaties kost bij Dutch ID of Batavus hetzelfde, dus wat is dan de aanbieding? Daar bleef het verder bij, want ik wist genoeg.
STENEN WINKEL | Vervolgens plaatste ik dit op Facebook: “Vandaag toch eens nieuwsgierig gevraagd naar de prijs van een Stella fiets waar ze al de hele week reclame mee maken… 40% korting… maar wat de fiets kost word eerst niet verteld… wat blijkt.. de fiets kost evenveel als een Dutch-id of Batavus (zelfde uitgevoerd uiteraard!) de ‘’voor’’ prijs is gewoon de juiste prijs van zo’n fiets. Hoezo mensen lokken… Koop aub een fiets in een “stenen” winkel en waar u terecht kan wanneer u wil en kan. U krijgt daar de juiste uitleg en service die u verdient !! De foto’s zeggen genoeg.
Ik hield het wel netjes en beschuldigde niemand, maar adviseerde wel om gewoon in een stenen winkel een fiets te kopen. Ik schreef dit niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn medewinkeliers. Daar kreeg ik via Facebook wel veel reacties op.
VERWIJDEREN | Mijn vriendin werkt ook mee in de winkel en die kwam op een gegeven moment
Ik vind dat ze misleidend te werk gaan en begrijp niet dat de Reclamecode Commissie dit niet in de gaten houdt. Iemand zou een klacht moeten indienen, maar wie doet dat? Een consument niet, want die heeft niet in de gaten. Ik heb het al mijn klanten laten zien en als die het lezen, denken ze dat ze 40% korting krijgen. Maar dit is dus niet zo. Daar was ik een beetje boos over en daarom wilde ik even de vinger op de zere plek leggen.”
Martijn de Poorter
De Poorter Tweewielers