MAAK KENNIS MET ONZE DEALER VAN DE MAAND: LIETMEIJER TWEEWIELERS

MAAK KENNIS MET ONZE DEALER VAN DE MAAND: LIETMEIJER TWEEWIELERS

MAAK KENNIS MET ONZE DEALER VAN DE MAAND: LIETMEIJER TWEEWIELERS

Elke dag staan onze vertrouwde dealers klaar om uw vragen over e-bikes, toerfietsen of tandems te beantwoorden. Ook verlenen zij service en geven zij u graag advies over het onderhoud van uw fiets. Genoeg redenen om onze dealers in de spotlights te zetten! Deze maand stellen wij u graag voor aan Lietmeijer Tweewielers.

Lietmeijer Tweewielers

Onze dealer van de maand mei is Lietmeijer Tweewielers. Dit mooie familiebedrijf uit Uithuizen bestaat al meer dan 20 jaar en heeft veel expertise in huis om u uitstekend te helpen. Lietmeijer Tweewielers is in 1999 opgericht door Jan Lietmeijer en Anky Dekkers. Naast Jan en Anky werken er inmiddels vier fulltime en drie parttime medewerkers. Anky: ‘Wij zijn het meest trots op ons team en op onszelf natuurlijk, dat we samen een succesvol bedrijf hebben weten neer te zetten en na al die jaren groeit het nog steeds’.

Gezellig team, plezier in het werk

‘Het leukste aan ons werk vinden we het gezellige team’, vertelt Anky. ‘Hierdoor kunnen we iedere dag met veel plezier ons werk doen. Het is een actief en ondernemend team met hart voor het bedrijf. We zijn enorm trots op onze medewerkers en het bedrijf’. Ook geeft Anky aan dat het werk nooit saai is. ‘Het is een uitdaging om alles in goede banen te blijven leiden en in te spelen op de veranderingen. Doorgaans moet je dagelijks anticiperen op allerlei onverwachte ‘problemen’ die zich aandienen. Er is dus altijd wat te regelen binnen ons bedrijf!’.

 

Jan: ‘In de werkplaats hebben we een aantal handige monteurs die geen enkel technisch probleem uit de weg gaan. En in de winkel hebben we werknemers die zeer geschikt zijn om onze klanten te helpen én die ook nog eens verstand hebben van social media. We hebben plezier in ons werk en samen zetten we al jaren iets moois neer’.

De specialiteit van Lietmeijer Tweewielers

Anky: ‘Onze specialiteit is toch wel dat we zelden een beroep moeten doen op de achterban qua terugsturen van een reparatie naar de fabriek. Het meeste lossen we veelal in eigen beheer op. Het gebeurt niet vaak dat we een consument niet kunnen helpen aan de gewenste fiets. We houden scherp de levertijden in de gaten’.

Samenwerking met Multicycle

Al 21 jaar is er een samenwerking tussen Lietmeijer Tweewielers en Multicycle. Anky: ‘De verwachtingen voor 2020 zijn positief, dat moet je denk ik altijd zijn ondanks de coronatijd waarin we leven. We zien het niet somber in en Multicycle zit zeker in de lift met de mooie collectie van dit jaar! We gaan er weer een goed jaar van maken en wensen iedereen een plezierig fietsseizoen, voor zowel de fabrikanten als onze klanten’.

‘Vakantiegeld? Trakteer jezelf op een gave fiets!’

‘Vakantiegeld? Trakteer jezelf op een gave fiets!’

Vakantiegeld? Trakteer jezelf op een gave fiets!’

4 mei 2020

EWIJK – “Eind deze maand ontvangen veel Nederlanders hun jaarlijkse vakantiegeld, maar aan welke vakantie dat stuk geslagen gaat worden is bij velen nog onzeker. Vliegen zit er voorlopig niet in en als je dan toch in eigen land blijft, maakt een nieuwe fiets die vakantie wel extra lekker.

2020 is nog niet eens halverwege en is nu al een jaar om nooit te vergeten. Tegelijkertijd een jaar dat zich met geen enkel ander jaar laat vergelijken. De impact van de coronacrisis is ongekend, dat maken we allemaal in de dagelijkse praktijk mee. Is het niet in de eigen omgeving dan is het wel in de berichtgeving van de media. Het vreselijke aan de coronacrisis is allereerst natuurlijk het ongekende grote aantal slachtoffers en mensen met gezondheidsproblemen. We beginnen al bijna te ‘wennen’ aan de aantallen die dagelijks door het RIVM bekend gemaakt worden, hoe bizar is dat?
Gelukkig lijken de statistieken en de berichtgeving steeds meer in positieve richting te kantelen. Het eind is nog lang niet in zicht, maar we lijken de goede kant op te gaan. Dat is voor iedereen het beste.

NIETS MIS MET FIETSEN | Los van de gevaren voor de gezondheid is ook het effect op de economie in dit verband natuurlijk een hot item. Het is momenteel echt niet grappig om in de horeca, evenementensector of reisbranche actief te zijn. En hoewel het in de fietsindustrie ook niet overal rozengeur en maneschijn is, is het toch een industrie die naar omstandigheden redelijk goed door de crisis heen lijkt te fietsten. Niet in de laatste plaats omdat uitgerekend virologen fietsen juist aanbevelen. En ook omdat Mark Rutte op diverse persconferenties al een paar keer letterlijk benoemd heeft dat met het fietsen in de intelligente lockdown helemaal niets mis is, zolang je het (nog) maar niet in groepsverband doet.

IN DE PORTEMONNEE VOELEN | Fietsen past moeiteloos in de 1,5 meter samenleving, waar we momenteel mee te maken hebben. Daarom is het, tot op zekere hoogte, ook zo’n goed alternatief voor het openbaar vervoer als je naar je werk of, op termijn, naar school gaat. Niet alleen nu, maar ook straks in het nieuwe normaal. Dat fietsen daarnaast ook gezond en duurzaam is, hoef ik niemand meer uit te leggen. Dat spreekt voor zich.
Maar fietsen is vanzelfsprekend vooral ook een voordelige manier van vervoer en daar zijn wij Nederlanders toch ook altijd wel gevoelig voor. In hoeverre we de coronacrisis daadwerkelijk in de portemonnee gaan voelen is nog onduidelijk en natuurlijk voor iedereen verschillend. Maar het kan ertoe leiden dat die tweede auto toch maar niet aangeschaft of zelfs er weer uit gedaan wordt. Wellicht ten faveure van de fiets, waarom niet? Het openbaar vervoer is nog nooit een prijspakker geweest.

DE KEUZE IS REUZE | Binnenkort wordt het vakantiegeld weer uitgekeerd en dat is misschien wel het ‘moment suprème’ om de aanschaf van een nieuwe fiets te overwegen. Je denkt nu misschien ‘Ik maak zelf wel uit waar ik mijn vakantiegeld aan uitgeef’ en dan kan ik je uiteraard niet meer dan gelijk geven. Maar dat neemt niet weg dat het toch de moeite waard is om juist nú te investeren in een nieuwe fiets. De kans is namelijk groot dat de vakantie in Europa, of verder weg, even niet door kan gaan en dat je kiest voor een bestemming binnen ’s lands grenzen, die waarschijnlijk nog een stuk voordeliger is. Dat voordeel kan je nu dus slim investeren, want hoe lekker is het dan om je eigen land te verkennen op een nieuwe of goede gebruikte fiets? Of dat nou een strakke racefiets, stoere mountainbike of comfortabele e-bike is, maakt allemaal niets uit. De keuze is namelijk reuze om jezelf te trakteren op een gave fiets, die perfect bij jou past.

En niet alleen voor die vakantie in de Bijzondere Zomer van 2020, maar ook voor daarna onderweg naar werk, school of universiteit. Kortom, ga toch fietsen met je vakantiegeld!”

De Franse regering is klaar met het opvoeren van e-bikes en speed pedelecs. Wie het vermogen van een elektrische fiets opschroeft, loopt kans op een boete van 30.000 euro of een jaar gevangenisstraf. Ook fabrikanten van opvoersetjes kunnen beboet worden.

Frankrijk heeft wetgeving gemaakt om het opvoeren van e-bikes te voorkomen. Met ingang van dit jaar is het verboden om het vermogen van de motor te verhogen zodat de gereguleerde snelheden van 25 km per uur (voor gewone elektrische fietsen) of 45 km per uur (voor speed pedelecs) kunnen worden overschreden. Handelaren, fabrikanten maar ook individuen die opvoeren en daarmee de wet overtreden, kunnen een boete krijgen tot 30.000 euro en zelfs een jaar gevangenisstraf.

Opvoeren? Geen verzekering en garantie meer

Een en ander is vastgelegd in de nieuwe Franse mobiliteitswet L317-1 die begin dit jaar van kracht werd. In de wet staat dat elke wijziging aan het aandrijfsysteem de categorie-indeling van het voertuig verandert. Wanneer het aandrijfsysteem meer vermogen levert dan met de originele instellingen, is deze niet langer een fiets. Daarmee worden zowel de verzekering als de fabrieks- en detailhandelgaranties opgeschort.

In de wettelijke bepaling is ook te lezen dat de dader voor drie jaar kan worden geschorst en zijn vak niet meer mag uitoefenen.
Verder mag de opgevoerde e-bike of speed pedelec niet meer worden gebruikt totdat deze weer in originele staat terug is gebracht.

Ook fabrikanten van opvoersetjes strafbaar

30.000 euro boete voor opgevoerde e-bike in FrankrijkDe nieuwe Franse wet bevat ook bepalingen die van toepassing zijn op de makers van opvoersetjes. Ook zij riskeren boetes tot 30.000 euro en een gevangenisstraf van twee jaar.

Overtredingen opsporen lastig

Frankrijk wil paal en perk stellen aan het opvoeren. De nieuwe wet gaat echter wel voorbij aan een heel belangrijk punt; hoe sporen de autoriteiten verdachte e-bikes en speed pedelecs op en controleren ze deze op het al dan niet opgevoerd zijn? Het enige dat hierover in de wet wordt vermeld, is dat schendingen kunnen worden opgespoord door ambtenaren of overheidsfunctionarissen die verantwoordelijk zijn voor de handhaving van de verkeerswet. Dit maakt het waarschijnlijk dat er een aantal willekeurige controles zullen plaatsvinden, met name in grote steden.

Ook andere landen actief aan de slag met opvoeren

De nieuwe Franse wet past in een reeks maatregelen die in verschillende Europese landen zijn genomen om het tunen van e-bikes te voorkomen. In Spanje riep branchevereniging AMBE vorige maand op tot actie. In het Verenigd Koninkrijk hebben de autoriteiten de wettelijke mogelijkheden gekregen om dealers te controleren op de verkoop van getunede e-bikes. In maart 2017 gaf een gezamenlijk industrieplatform al waarschuwingen af in verband met het opvoeren en manipuleren van e-bikes en riep het platform op tot maatregelen.

Minister van Nieuwenhuizen: geen extra controles

Verkeersminister, VVN en Lezyne starten landelijke fietsverlichtingscampagne

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen ziet extra controles niet zitten.

In ons land wordt nu al wel gehandhaafd op opgevoerde elektrische fietsen, maar extra controles ziet verkeersminister Van Nieuwenhuizen niet zitten. Dit antwoordde ze vorig jaar nog op kamervragen over het opvoeren en e-bikes. Wel heeft de minister de Fietsersbond, BOVAG en RAI Vereniging gevraagd om de vinger aan de pols te houden. “Op die manier krijg ik in beeld of er aanleiding is voor het nemen van extra maatregelen. Zij zullen ook hun achterban actief informeren dat opvoeren van elektrische fietsen onverstandig en gevaarlijk is.”

Fiets van het jaar

Fiets van het jaar

UTRECHT – Tijdens de opening van Bike MOTION Benelux en E-Bike Xperience zijn diverse producten bekroond in diverse verkiezing. Niet alleen de Fiets Awards en de Fiets Innovatie Awards van de RAI Vereniging, maar ook de Bike MOTION Awards van de beursorganisatie zelf. Daarmee is het fietsseizoen 2020 voor de consument geopend.

WINNAAR 2020 | Fiets van het Jaar – Batavus FinezUit het juryrapport: “De jury omschrijft deze fiets als dé ideale allrounder. De fiets rijdt niet alleen heel goed en stabiel, maar is ook kwalitatief goed afgewerkt en kent een robuust design. In samenwerking met T.U. Delft is gekeken naar de stabiliteit van het frame om een comfortabele rit te garanderen. De fiets is voorzien van heel goede verlichting die werkt op een naafdynamo en is voorzien van een onderhoudsvriendelijke belt en voorvering. De Vizi-verlichting werkt op de naafdynamo, dus batterijen zijn verleden tijd. Door de standlicht functie blijft de verlichting even aan als je voor een stoplicht moet wachten. Je bent dus altijd goed zichtbaar, dat is wel zo veilig.”

 

WINNAAR 2020 | Speed e-bike van het Jaar – Gazelle Ultimate Speed 380
Uit het juryrapport: “Met een speed e-bike fiets je gezond en snel naar het werk. Deze winnende fiets voegt daar fietsplezier aan toe. De accu en motor van de fiets zijn in het frame geïntegreerd en zorgen voor de gewenste stabiliteit. De Gazelle schakelt traploos, heeft brede anti-lek banden en een verende voorvork. Met recht een winnaar in de categorie speed e-bike van het jaar 2020, die wordt ondersteund door de betrouwbare en krachtige Bosch middenmotor. Daarnaast heeft de fiets een stijf frame en een Enviolo Trekking naaf.”

Politie voortaan op e-bikes en fietsen van Koga en Batavus

Politie voortaan op e-bikes en fietsen van Koga en Batavus

Politie voortaan op e-bikes en fietsen van Koga en Batavus

Politie voortaan op e-bikes en fietsen van Koga en Batavus
Vanaf 2020 rijdt de Nederlandse politie met e-bikes en stadsfietsen van Koga en Batavus. Na een Europees aanbestedingstraject gunde de politie de opdracht op basis van de beste prijs/kwaliteitsverhouding aan Accell Group.

Sten van der Ham, regionaal directeur Benelux Accell, reageert verheugd op de verkregen opdracht: “We zijn erg trots op deze samenwerking waarbij onze fietsen bij mogen dragen aan de mobiliteit van de politie en daarmee aan de veiligheid van Nederland. Accell Group heeft meerdere topmerken onder één dak en dat samen met onze flexibiliteit om onze e-bikes en fietsen aan te passen aan de unieke wensen van de klant, maakt ons een sterke partner.”

Koga Pace B10 als surveillancefiets

Voor de surveillance heeft de politie gekozen voor de e-bike Koga Pace B10. Gaan agenten zonder ondersteuning op pad, dan pakken ze de Koga Signature World Traveller-S. De Koga-fietsen worden geleverd met een ATB (all terrain bycicle)-frame, geschikt voor snelle actie en hoge mate van wendbaarheid zodat snel en soepel gereageerd kan worden. De geometrie van het frame is dusdanig, dat de berijder van het zadel af op de grond kan staan terwijl de fiets tussen zijn of haar benen geklemd blijft.

Batavus Dinsdag als stadsfiets

Voor de stadsfietsen heeft de politie gekozen voor de e-bike en fietsen van het model Batavus Dinsdag. Alle fietsen worden zowel geleverd in de witte huisstijlkleur met politiestriping als in een donkere lakkleur.

Ook politie pakt vaker de fiets

De politie wil meer elektrisch fietsen. Voor politiewerk is de fiets van grote toegevoegde waarde. Samenwerken met burgers en partners begint namelijk met ontmoeten. Op de fiets staat een agent letterlijk tussen de mensen en is erg toegankelijk. In stedelijke gebieden beweegt een agent zich op een fiets snel en wendbaar.

Multicycle gaat grote sprongen maken

Multicycle gaat grote sprongen maken

Multicycle gaat grote sprongen maken

Multicycle gaat grote sprongen makenMulticycle wordt voortaan gemaakt bij Kross. Bij dit Poolse bedrijf is alles is strak georganiseerd, het personeel is zeer welwillend. Polen zijn een trots volk. Ze zijn trots dat ze hier mogen werken. Het personeelsverloop is daardoor ook laag.

Begin dit jaar verhuisde de productie van Multicycle vanuit Ulft naar de fabriek van moederbedrijf Kross in Polen. Tweewieler nam samen met directeur Eelke van Bilzem een kijkje aan de band en sprak uitgebreid over de toekomst van het van origine Achterhoekse merk. “Er is nu definitief een einde gekomen aan de roerige tijden”, stelt Van Bilzem. “We kunnen nu stappen maken en bouwen aan de toekomst. Daarbij is een onmisbare rol voor de vakhandel weggelegd.”

Veel mensen in de tweewielerbranche hebben zo hun vooroordelen over fietsproductie in Polen. Zo ook Multicycle-CEO Eelke van Bilzem, geeft hij eerlijk toe. “Totdat ik zo’n drie jaar geleden voor het eerst op bezoek was in de fabriek van Kross in Przasnysz, op zo’n twee uur rijden van de Poolse hoofdstad Warschau. Het niveau waarop hier wordt geproduceerd, is buitengewoon hoog”, zegt hij tijdens de rondleiding door de fabriek. “Kijk zelf maar: de inrichting van faciliteiten, de gereedschappen en machines, de processen. Hier wordt niets aan het toeval overgelaten.”

Productie in eerste helft 2019 naar Polen verhuisd

Twee jaar geleden nam de Kross-groep, bekend van de merken Kross en Le Grand, het failliete Multicycle over. Na eerst een tijdlang vooral kennis te hebben uitgewisseld, verhuisde de productie in de eerste helft van 2019 stapsgewijs van Ulft naar Polen. Op de tandems na worden daar nu alle Multicycles geproduceerd.

Lees verder na de foto.

Directeur Eelke van Bilzem van Multicycle

Eelke van Bilzem: “Qua aantallen is Multicycle niet zo belangrijk voor Kross, maar omdat we veel e-bikes afzetten dragen we wel substantieel bij aan de omzet.”

De productie in Nederland was niet efficiënt genoeg

De verhuizing was volgens Van Bilzem een noodzakelijk en logisch besluit. “De productie in Nederland was niet efficiënt genoeg. Er ging veel tijd, energie en geld in zitten. We hadden een productielijn van tien man, die vijf- tot zesduizend fietsen per jaar maakte. Als twee mensen ziek waren, lag een vijfde van de productiecapaciteit lam. Daarnaast moesten we alle onderdelen inkopen, daar gaat veel kapitaal in zitten. En dat terwijl je onderdeel uitmaakt van het grote Kross dat jaarlijks vierhonderdduizend fietsen produceert…”

Multicycle stopt met collectiejaren

Multicycle stopt met collectiejarenMulticycle komt niet meer jaarlijks met een lijst vernieuwingen, maar bepaalt zelf wanneer het een model introduceert of een wijziging doorvoert. Voordeel is meer rust in de organisatie en de markt. Van Bilzem: “Met collectiejaren bestempel je voorraad namelijk als oud. Die moet ineens met korting weg, terwijl er niets mis mee is. Dat is nu voorbij.” Dealers zetten op dit moment de bestaande collectie nog door. Wel zijn de afgelopen maanden enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Bij de conventionele fietsen ligt er meer nadruk op de riemaandrijving. Bij alle e-bikes is de display-inrichting aangepast. Verder lopen er nu twee stangen vanaf het frame naar de bagagedrager. Uit feedback van dealers bleekt dat consumenten op sommige klinkerwegen geluidshinder ervaarden.

 

Van Bilzems voorgangers hadden een andere visie

Van Bilzem trad begin januari officieel aan als CEO van Multicyle en had daarvoor al het besluit genomen de productie te verplaatsen naar Polen. “Mijn voorgangers koesterden het productieproces in Nederland en verbonden dat ook aan de Nederlandse kwaliteit. Daar geloof ik niet zozeer in. Je kunt de Nederlandse identiteit nog steeds behouden als je Multicycle hier in Przasnysz maakt. Alleen schakel je slimmer en sneller. Zeker de leverbetrouwbaarheid gaat er daardoor op vooruit.”

Sinds de verhuizing is de kwaliteit minstens gelijk gebleven

Rond kerst 2018 werden de eerste pilots in de Kross-fabriek gedraaid en in januari 2019 werd de productie van conventionele fietsen met kettingaandrijving en twee elektrische instapmodellen naar Polen verplaatst. Daarna zijn ook de andere Multicycle-modellen over de productielijnen gepositioneerd. “Pas in de zomer hebben we over de verhuizing gecommuniceerd. Er is niemand die in de tussentijd iets heeft gemerkt, de kwaliteit is minstens gelijk gebleven. En dat is een groot compliment voor degenen die de overdracht hebben begeleid. De specificaties en de Nederlandse wijze van assembleren zijn uitstekend overgedragen. Daarmee hebben we het team in Polen naar een hoger niveau geholpen.”

Lees verder na de foto.

Al sinds begin dit jaar rollen er modellen van Multicycle – met uitzondering van de tandems – uit de fabriek van moederbedrijf Kross in Polen.

Al sinds begin dit jaar rollen er modellen van Multicycle – met uitzondering van de tandems – uit de fabriek van moederbedrijf Kross in Polen. In het geheim werd de productie overgeheveld vanuit Ulft.

Speerpunt voor nu: snellere levering

De verhuizing van de productie zorgt ook in Ulft voor wijzigingen. De productiefaciliteiten worden dit najaar grotendeels verwijderd. Alleen de lijn voor de tandemassemblage blijft overeind. De vrijkomende ruimte wordt benut voor een grotere serviceafdeling en meer opslagruimte voor snellere leveringen.

Lees verder na het kader.

Kross; van OEM-leverancier naar eigen merken

Kross assembleert op dit moment verdeeld over drie assemblagelijnen tot vierhonderdduizend fietsen in haar fabriek in Polen. Daarbij gaat het om de eigen merken Kross, Le Grand en Multicycle. Tot twaalf jaar geleden maakte Kross in de hoogtijdagen als OEM-er zo’n achthonderdduizend fietsen voor Decathlon. Daar is het bedrijf van afgestapt toen het niet meer uitkwam met de marges.

Eigen carbon-framebouw

Kross; van OEM-leverancier naar eigen merkenIn de fabriek in Polen werken circa zeshonderd mensen. Vrij uniek is de eigen productielijn van carbon frames en onderdelen. Jaarlijks kunnen er tot zesduizend carbon frames gemaakt worden, die elk bestaan uit driehonderd tot vijfhonderd carbon delen. Kross maakt gebruik van carbon van een leverancier uit Taiwan. In de lakkerij brengen medewerkers de graphics aan en spuiten zij de frames. Het proces wordt steeds verder verduurzaamd. Na afloop is er een strenge kwaliteitscontrole. Circa 95 procent van de frames is in één keer goed.
In de velgenhal produceert Kross jaarlijks 720.000 velgen. Op meer dan 90 procent van de fietsen gebruikt het bedrijf zelfgemaakte velgen. In het 5.500 vierkante meter grote magazijn worden alle producten opgeslagen voor assemblage.

Grote plannen

Kross investeert de komende tijd in verdere automatisering van de productie en opslag. Dat moet de personeelskosten drukken en bovenal de kwaliteit naar een nog hoger en constant niveau brengen. “Dit is een ambitieus miljoenenproject”, zegt vicepresident Radoslaw Nowak van Kross. “We zullen steeds facetten van de productie onder de loep nemen en aanpakken.”

 

Geen fietsen terug naar de fabriek, mobiele service bij de dealer

Na de reorganisatie is het Multicycle-team in Nederland gekrompen van ruim dertig naar zeventien mensen. Hoewel de productie naar Polen is verplaatst, loopt er nog altijd een aantal technici in Ulft rond. Met hen heeft het bedrijf grootse plannen; Multicycle lanceert namelijk een mobiele service met technische ondersteuning van dealers op locatie.
“We gaan veel minder fietsen terughalen naar Ulft voor serviceactiviteiten. Dat proces van terughalen, repareren en terugsturen duurt zo’n veertien dagen, da’s te lang. We gaan nu op locatie bij de dealer servicen. Daarvoor hebben we twee bussen en twee monteurs die op aanwijzen van de rayonmanagers door het land reizen.”

Lees verder na de foto.

Brose wordt ingezet bij de meer klassieke modellen.

Brose wordt ingezet bij de meer klassieke modellen. Eelke van Bilzem: “Met Brose blijven we echt onderscheidend, dat wordt niet veel gevoerd. Daarnaast is de motor van 90 newtonmeter met V-snaar een uniek stukje techniek.”

Dichter op de dealer kruipen

De mobiele service is illustratief voor de koers die Multicycle nu vaart. De in de Achterhoek gewortelde onderneming kruipt nog dichter op de dealers en wil gezamenlijk met hen stappen zetten. Ook de nieuwe marketingstrategie is daar een goed voorbeeld van. Multicycle gaat via bijvoorbeeld radioreclame werken aan haar merkbeleving en levert met lokale campagnes maatwerk waarvan de dealers profiteren.

We willen meer reuring rond het merk Multicycle creëren

Van Bilzem: “En we gaan Multicycle fandagen organiseren. In Ulft, maar zeker ook bij de dealers. En meer opstapdagen. We nodigen huidige en potentiële Multicycle-rijders uit bij de dealer, zetten daar een fietsroute uit en laten mensen testen. Dealers kunnen dat aanvragen. Er is niets standaard, we kijken wat bij de dealer past. Op deze manier willen we meer reuring rond het merk creëren.”

Kross-fietsen in Nederland?

Komen er straks ook Kross-fietsen naar Nederland?Komen er straks ook Kross-fietsen naar ons land? Eelke van Bilzem: “Kross is marktleider in Polen en toonaangevend in Centraal- en Oost-Europese landen, maar heeft moeite om voet aan de grond te krijgen in de westerse markt. Ze hebben daar geen dealernetwerk en geen aansluiting bij de wensen van consumenten. Bij Multicycle hebben we die ervaring wel. Op de middellange termijn zullen we met Kross gaan kijken hoe we het merk kunnen lanceren in bijvoorbeeld Nederland. Ten dele zouden we het netwerk van Multicycle kunnen benutten. Kross heeft echter ook veel sportieve fietsen, dus daar hoort een ander dealernetwerk bij. Daar zal op termijn een andere strategie voor moeten komen.”

 

Naast Brose nu ook Shimano Steps

Aanbeland bij de plek op de band waar frame en motor samenkomen, vertelt Van Bilzem dat Multicycle nog dit jaar komt met de eerste vier modellen met Shimano Steps. Eentje daarvan heeft een batterij in de bagagedrager (vanaf november leverbaar), bij de andere drie is die in de onderbuis geïntegreerd (vanaf januari leverbaar). Met Steps wil Multicycle een wat jonger publiek bereiken; denk aan 30-plus consumenten.
Tegelijkertijd vernieuwt Multicycle haar fietsen met de motoren van Brose. Die lijn wordt uitgerust met de tweede generatie Brose-systemen. Op z’n vroegst zijn deze fietsen in de zomer van 2020 leverbaar. “De nieuwe e-bikes hebben allemaal een accu die geïntegreerd is in de onderbuis. We nemen de tijd om het goed door te ontwikkelen. Kwaliteit gaat voor snelheid, daar laten we ons niet door tegenhouden.”

Lees verder na de foto.

Montage van Multicyclefietsen gebeurt bij Kross in Polen

Multicycle heeft dit jaar geen dealershow, omdat het in eerste instantie doorgaat met de huidige collectie. De bedoeling is om de nieuwe producten die gefaseerd gelanceerd worden, bij de dealer in de winkel te tonen.

In 2020 van 150 naar 200 dealers in de Benelux

Alle vernieuwingen moeten ervoor zorgen dat Multicycle, met rugdekking van grootmacht Kross, na roerige jaren eindelijk weer kan bouwen. “We hebben nu 150 dealers in de Benelux. De verwachting en doelstelling is dat we met onze nieuwe strategie en aanpak naar 200 dealers kunnen doorgroeien in 2020. Met name in het noorden van het land is er veel potentieel. Maar ook verspreid over het land zitten grijze plekken.”

Lees verder na de foto.

Multicycle wordt voortaan ook uitgerust met het Steps systeem van Shimano

De drie nieuwe modellen met Shimano intube-accu lopen op in prijs. Een van de fietsen zal een echt prestigemodel zijn met alles erop en eraan, waaronder Di2-schakelsysteem.

Dealers krijgen bij een samenwerking overigens geen contracten met pagina’s vol regeltjes voor hun neus. “We hebben gekozen voor een vrij eenvoudig A4’tje. Dat is de samenwerkingsovereenkomst. Je zit nergens aan vast, maar we spreken daarmee wel af dat we gaan samenwerken”, zegt Van Bilzem. Daarnaast biedt het merk dealers die echt met Multicycle willen optrekken, behoorlijke marges. “Daarnaast proberen we de dealers te helpen door de fietsen in het laagseizoen, voor zover dat er nog is, zo prettig mogelijk in de winkel te krijgen. Dat betekent dat we lange betaaltermijnen van negentig dagen hebben voor de herfst- en wintermaanden. Totdat het seizoen losbarst kan de dealer met ons werken in de showroom.”

Ultimate C8+ HMB

Ultimate C8+ HMB

  • Ervaar de vrijheid: zowel geschikt om te toeren als commuten
  • Super stabiel en stijf frame voor optimale rijeigenschappen
  • Fraai geïntegreerde remmen in de voorvork voor puike remprestaties
  • Integratie van motor en accu waardoor je bijna vergeet dat het een e-bike is

 

 

 

Ontdek de Ultimate C8+ HMB

De Ultimate C8+ HMB fietst net zoals hij eruit ziet: super comfortabel en met een sportieve uitstraling. Gekenmerkt door zijn innovatieve en dynamische design is de Ultimate een lust voor het oog. Dankzij het gunstige zwaartepunt en de stijfheid van het frame fietst de Ultimate C8+ HMB heerlijk stabiel. Voor extra comfort zorgen de lederen handvatten, brede banden en geveerde voorvork met geïntegreerde remmen. Niet eerder was sportief fietsen zó comfortabel.

 

 

 

 

Accu & actieradius

 Platina

Prijs :

3299,-

Fietsclinic voor 65-plussers in Uithuizermeeden en Termunterzijl

Fietsclinic voor 65-plussers in Uithuizermeeden en Termunterzijl

Foto: Verkeerswijzer Groningen

 

In Uithuizermeeden en Termunterzijl wordt deze maand een gratis fietsclinic voor 65-plussers gegeven. Zo’n clinic staat in het teken van fit en veilig blijven fietsen.

In de door ervaren instructeurs geleide clinics wordt volop aandacht geschonken aan fietsvaardigheid. Daarbij komen onderwerpen als reactiesnelheid, zicht en een goede balans aan de orde.

Deelnemers met een e-bike krijgen tips voor het kiezen van de juiste ondersteuning en versnelling.

Oefenen met de eigen fiets

Uiteraard wordt het geleerde ook in praktijk gebracht. De deelnemers maken voor de oefeningen gebruikt van hun eigen fiets.

Deelnemers kunnen bovendien hun fiets laten controleren. Indien nodig kunnen zelfs kleine aanpassingen worden gedaan.

Uithuizen (Sportcentrum De Oude Fabriek) is donderdag 12 september aan de beurt, Termunterzijl (Keuvelstee Buurthoes) donderdag 19 september. Aanmelden: www.verkeerswijzergroningen.nl/fietsclinic. Deelname is gratis.

Vanaf 1 januari rijd je voor een prikkie een dure fiets van de zaak

Vanaf 1 januari rijd je voor een prikkie een dure fiets van de zaak

Vanaf 1 januari rijd je voor een prikkie een dure fiets van de zaak

Over een paar maanden wordt het makkelijker om een leasefiets van de zaak te rijden. Fietsbedrijven staan in de startblokken om in te spelen op de nieuwe regels, waarvan wordt verwacht dat veel mensen er gebruik van willen maken.

Nadat de regels voor de fiets van de zaak de afgelopen jaren strenger waren geworden, voert het kabinet nu een versoepeling door om mensen op de fiets te krijgen. Per 1 januari betalen fietsers die een fiets ter beschikking krijgen via hun werk, jaarlijks 7 procent bijtelling.

Daarmee lijkt het gebruik van de leasefiets heel erg op het (privé)gebruik van de leaseauto. In de praktijk betekent dat dat je als werknemer 7 procent van de adviesprijs van de leasefiets optelt bij je bruto inkomen. Daarover betaal je belasting. De baas betaalt de rest van de leasekosten.

Wat kost dat? 

Via de regeling kan je allerlei soorten fietsen aanschaffen. Een stadsfiets of mountainbike, maar ook een bakfiets of e-bike. Wat je betaalt aan bijtelling hangt af van je jaarsalaris en de prijs van de fiets. Een rekenvoorbeeld:

Beeld © RTL Z

Koop je een simpele fiets waarbij je zelf moet trappen, kan de bijtelling lager uitvallen. Veel rekenvoorbeelden gaan uit van een fiets rond de 3000 of 4000 euro. Dan kan je uitgaan van een maandelijks bedrag tussen de 7 en 10 euro.

‘Fietsbranche is er druk mee’ 

“Het is een hele grote markt die opengaat”, zegt Arthur van Biketotaal Wijtman in Delft. Net als veel andere fietsenzaken of -makers kan hij niet wachten tot januari. “Heel de fietsbranche is daar druk mee bezig.”

Biketotaal Wijtman verwacht dat veel werkgevers fietsen gaan aanschaffen voor hun werknemers. “Het is ook een goede deal voor veel mensen. Bij een fiets van 3000 euro tel je 210 euro op bij je salaris. Ga uit van 40 procent belasting en dan kom je uit op een euro of 7 per maand. En dan heb je echt al wel een hele toffe e-bike”, rekent hij voor.

Ook Niels Andela, salesmanager bij Juizz, dat gespecialiseerd is in elektrische fietsen, verwacht het druk te gaan krijgen. “We zijn in de branche vooral blij met een duidelijke regeling, die ook heel interessant is.”

De afgelopen jaren waren de regels voor zakelijk fietsen een stuk ingewikkelder. Nu valt een fiets van de zaak onder de werkkostenregeling. Een werkgevers kan iets extra’s geven, zoals een mobiele telefoon of sportschoolabonnement, onder gunstige belastingvoorwaarden.

Binnen de werkkostenregeling of WKR mag de werkgever tot maximaal 1,2 procent van de totale loonsom van alle werknemers belastingvrij schenken aan het personeel. Komen de extra’s hierboven, dan moet over de rest een hoge heffing worden betaald. Daarnaast moeten alle kilometers die privé worden gefietst geregistreerd worden.

Een rompslomp. Lease a bike, een bedrijf dat speciaal voor de nieuwe regels een Nederlandse tak heeft opgericht, bereidt zich daarom ook voor op de wet. In Duitsland, waar een fiets via de baas gangbaarder is, heeft het bedrijf al ‘vele duizenden’ fietsen op de weg. “Daar hebben we al expertise opgedaan”, zegt woordvoerder David Gribnau. “We staan nu aan de vooravond van introductie in Nederland.”

Het bedrijf wil alle type fietsen van alle merken gaan aanbieden. Daarbij beloven ze dat ze al het papierwerk uit handen nemen van de werkgever en dat zaken als verzekering, service en onderhoud worden geregeld.

Interesse groeit

Volgens Gribnau is er al ‘veel concrete interesse’ vanuit zowel werkgevers als werknemers. “We denken dat als we dichter bij 1 januari komen dit alleen maar zal toenemen en dat werkgevers het ook in het arbeidsvoorwaardenpakket opnemen.”

Bij BikeTotaal hebben ze het idee dat veel werkgevers zich er nog niet in hebben verdiept. “Dat was een paar jaar terug ook zo met het Fietsenplan. Medewerkers gaan vragen stellen, daarna gaan bedrijven er eens over nadenken. We denken dat overheden en de grote bedrijven vanaf januari beginnen, en dat het vanaf dan bekendheid krijgt.”

“1 januari barst niet opeens de bom waardoor er 100.000 elektrische fietsen op de markt komen”, denkt Niels Andela. “Maar het gaat wel lopen. Bedrijven maken veel kosten aan parkeren, kilometers, benzine enzovoorts. De fiets kan het financieel ook aantrekkelijk maken.”