In het consumentenprogramma Kassa van afgelopen zaterdag werden de advertenties van Stella aan de kaak gesteld door marketingdeskundige Max Kohnstamm. In de landelijke dagbladen adverteert Stella al weken met een ‘tijdelijke’ korting waar je maar een paar dagen gebruik van kunt maken. Deze ‘tijdelijke actie’ wordt echter telkens opnieuw aangeboden. Stella werd eerder op de vingers getikt door de Stichting Reclame Code.

Stella in Nunspeet.
Misleidende handelspraktijken
Advocaat Jantine Pracht vertelt in het programma dat de zogenaamde ‘tijdelijke acties’ onder misleidende handelspraktijken valt en tegen de wet ingaat. Bedrijven mogen geen onjuiste informatie verstrekken over bijvoorbeeld het bestaan van een specifiek prijsvoordeel of resultaten en kenmerken van op een product verrichte test of controle.
Klacht Reclame Code Commissie
Marketingdeskundige Max Kohnstamm kondigt in Kassa aan dat hij een klacht indient bij de Reclame Code Commissie. De klacht is gebaseerd op drie punten die volgens Kohnstamm misleidend zijn voor de consument. Allereerst de kortingsactie die wordt gepresenteerd als tijdelijk maar telkens ‘wegens succes verlengd’ wordt. Ook de opdringerige verkoop van Stella wordt door Max Kohstamm aan de kaak gesteld. “Stella komt met een busje bij de mensen thuis en laat ze dan meerdere fietsen proberen. De verkoper zegt dan ‘Als je NU koopt, krijg je 300 euro korting, volgende week niet meer’. Zo worden mensen subtiel onder druk gezet en dat mag niet.”
Beste e-bike van Europe
Verder adverteert Stella voor het model Cogenhague met de kreet ‘Beste e-bike van Europa’ in combinatie met het logo van het Duitse testcenter Extra Energy. Volgens advocaat Pracht zal de consument de slogan koppelen aan het testlogo en dat is in dit geval onjuist. Stella is in die test niet verkozen tot beste elektrische fiets van Europa. Ze zijn winnaar in een van de 14 categorieën. Volgens Kassa in een categorie waar maar 4 e-bikes meededen, waaronder 2 Stella’s. Bovendien zijn de uitgebreide testresultaten voor de consument niet te achterhalen of te controleren.
Klantenbeoordelingen weg
Als derde richt Kohnstamm zich met zijn klacht op de klantenbeoordelingen. Via website Kiyoh worden de klantenbeoordelingen van Stella verzameld, echter op de site van Kiyoh is te lezen dat Stella opdracht heeft gegeven om deze beoordelingen te verbergen. Wel schermen ze met een hoog gemiddeld klanttevredenheidscijfer. Ook stelt Kohnstamm dat Stella in hun brochure adverteert met informatie die zij in hun eigen algemene voorwaarden tegenspreken, zoals service aan huis zonder voorrijkosten en een garantie van 5 jaar op de fiets.
Kortingsprijs of normale prijs?
Kees Bakker van de Fietsersbond, bekend als TestKees, keek voor Kassa ook naar de advertenties van Stella. Bakker geeft in het programma aan dat de korting van 300 euro voor het model Copenhague en de ‘tijdelijke actieprijs’ van 1.899 euro eigenlijk een normale prijs is. De ‘normale’ prijs van 2.199 euro, dus zonder de korting, is volgens Bakker te duur voor een e-bike met deze specificaties.
Bekijk de uitzending van Kassa waarin ook Dennis Heering van Stella aan het woord komt.