‘Ik legde alleen maar Stella’s werkwijze bloot’

‘Ik legde alleen maar Stella’s werkwijze bloot’

‘Ik legde alleen maar Stella’s werkwijze bloot’

 

SINT JANSTEEN – In september plaatste Martijn de Poorter, mede-eigenaar van De Poorter Tweewielers, op de Facebook pagina van zijn winkel een bericht over Stella Fietsen, waarin hij stelt dat ze in de prijscommunicatie misleidend te werk gaan. Over de reactie van Stella schreef hij een blog voor NieuwsFiets.nu.

 

BLOG
“Stella maakte in september reclame op televisie, dat ze 40% korting gaven op een Stella Vicenza Superior MBD met een Bosch motor. Toen ik dat zag, had ik zoiets van ‘dat is nogal wat’. Ik wilde weten wat die fiets kostte. Onder mijn privé-account heb ik die prijs aangevraagd op hun Facebook pagina. En dan zijn ze heel sterk, want je moet jezelf eerst aanmelden of bellen. Ik zei waarom wil je dat weten? Ik ben consument en met die nieuwe privacywetgeving ben ik niet verplicht dat allemaal op te geven. Toen kwamen ze uit zichzelf met privéberichten naar mij. Ik vroeg ze wat die fiets dan kostte en de prijs van € 2699,- werd genoemd.
En daar gaat daar dan die 40% korting vanaf?
Nee, nee, was het antwoord, normaal kost die € 3099,-.
Dit vond ik ook al zo raar, want een vergelijkbare fiets met die specificaties kost bij Dutch ID of Batavus hetzelfde, dus wat is dan de aanbieding? Daar bleef het verder bij, want ik wist genoeg.

STENEN WINKEL | Vervolgens plaatste ik dit op Facebook: “Vandaag toch eens nieuwsgierig gevraagd naar de prijs van een Stella fiets waar ze al de hele week reclame mee maken… 40% korting… maar wat de fiets kost word eerst niet verteld… wat blijkt.. de fiets kost evenveel als een Dutch-id of Batavus (zelfde uitgevoerd uiteraard!) de ‘’voor’’ prijs is gewoon de juiste prijs van zo’n fiets. Hoezo mensen lokken… Koop aub een fiets in een “stenen” winkel en waar u terecht kan wanneer u wil en kan. U krijgt daar de juiste uitleg en service die u verdient !! De foto’s zeggen genoeg.
Ik hield het wel netjes en beschuldigde niemand, maar adviseerde wel om gewoon in een stenen winkel een fiets te kopen. Ik schreef dit niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn medewinkeliers. Daar kreeg ik via Facebook wel veel reacties op.

VERWIJDEREN | Mijn vriendin werkt ook mee in de winkel en die kwam op een gegeven moment

 naar mij toe. ‘Stella aan de telefoon, hij moet jou hebben’. De man van Stella Fietsen had blijkbaar eerst een collega-ondernemer aan de lijn gehad, die mijn bericht kennelijk gedeeld had. Ze dachten aanvankelijk dat het van hem was en hadden gevraagd het bericht te verwijderen. Dat heeft hij gedaan, want hij had het volste begrip voor Stella. Ik was dat niet van plan. ‘Ik lieg niet. Jullie doen dingen die niet kunnen’, heb ik hem gezegd. Daarover ging hij niet met mij in discussie.
Maar jij belt mij toch, je vraagt toch iets? Wat wil je dan? Hij wilde dat ik het er af haalde, want dit was geen eerlijke concurrentie. Ik zag niet in wat ik fout gedaan had. Ik promoot mijn eigen winkel niet, zei ik, ik laat gewoon zien hoe
jullie werkwijze is. Meer doe ik niet. Dat vond hij niet fair. Dat maakt mij niet zoveel uit, ik vind ook een heleboel dingen niet fair.100 KEER GEDEELD | Inmiddels is mijn bericht al door meer dan 100 fietsenmakers gedeeld, dus ik heb wel wat medepassanten. Nogmaals, ik beschuldig niemand maar heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt, omdat ik hun werkwijze blootleg. Het staat nog steeds op Facebook. Daarna heb ik er niet veel meer van gehoord, maar die reclame zie ik ook niet meer. Ze hebben mij overigens wel op hun Facebook pagina geblokkeerd.
Ik vind dat ze misleidend te werk gaan en begrijp niet dat de Reclamecode Commissie dit niet in de gaten houdt. Iemand zou een klacht moeten indienen, maar wie doet dat? Een consument niet, want die heeft niet in de gaten. Ik heb het al mijn klanten laten zien en als die het lezen, denken ze dat ze 40% korting krijgen. Maar dit is dus niet zo. Daar was ik een beetje boos over en daarom wilde ik even de vinger op de zere plek leggen.”

Martijn de Poorter
De Poorter Tweewielers

BlogNieuwsUitgelicht

Multicycle blaast er nieuw leven in!

Multicycle blaast er nieuw leven in!

Multicycle blaast er nieuw leven in!

Eind augustus presenteert Multicycle een compleet nieuwe collectie toerfietsen en e-bikes. Door 40 jaar ervaring vanuit Multicycle te combineren met een kennisinjectie vanuit moederbedrijf Kross, is Multicycle in staat om een vernieuwde lijn fietsen te presenteren. Multicycle is de afgelopen 1,5 jaar sterk ontwikkeld en daarbij hoort een nieuwe merkuitstraling. Het belooft een bijzondere collectie te worden en Fietsmarkt kreeg de primeur om alvast een tipje van de sluier op te lichten.

Een evolutie in de fietswereld
2018 staat in het teken van verbetering bij Multicycle. Niet alleen de complete collectie, maar ook de complete merkuitstraling wordt vernieuwd. “Een uitdagend proces”, vertelt Gerben Zwarts, productmanager bij Multicycle. “Binnen tien maanden hebben wij deze nieuwe collectie én uitstraling opgezet. En met succes, want het zijn fietsen waar we meer dan trots op zijn”.

Met de introductie van de nieuwe modellen en uitstraling, bereikt Multicycle in één keer twee doelgroepen. Gerben: “We hebben fietsen ontworpen die perfect zijn voor de actieve fietsliefhebbers, die kiezen voor kwaliteit. Tegelijkertijd spreken onze nieuwe toerfietsen en e-bikes ook het jongere publiek aan. Door te kiezen voor frisse kleuren en een perfecte afwerking, zijn onze nieuwe fietsen ook geschikt voor de functionele fietser.                                                                                                                           Bijvoorbeeld voor het woon-werkverkeer”.

Hoogwaardig Nederlands Vakmanschap
De nieuwe e-bikes en toerfietsen zijn afgewerkt met de allerbeste onderdelen. Zo werkt Multicycle samen met Brose, Gates, Vredestein, SuperNova, Ergo-Tec en nog vele andere prominente Europese merken. Door te kiezen voor kwaliteit én bewezen techniek, worden de nieuwe toerfietsen en e-bikes niet alleen mooi, maar ook zeer betrouwbaar. Gerben: “Onze nieuwe modellen kenmerken zich door hun vernieuwde stabiliteit, optimale motorsystemen en de bekende assemblage kwaliteit van de monteurs uit Ulft. Ze zijn afgewerkt met prachtige details, maar die tonen we pas tijdens de dealerdag”.

Duidelijke collectie, snellere levertijden
Multicycle heeft er voor gekozen om de modelvarianten te verminderen. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe e-bikes en toerfietsen een kortere levertijd hebben. “Op dit moment hebben we meer dan 180 dealers. Met onze nieuwe collectie kunnen zij duidelijkheid bieden aan hun klanten. Consumenten kunnen zo makkelijker kiezen welke fiets het beste bij hen past”, aldus Gerben.

Nog heel even wachten…

Binnenkort presenteren we daarom de compleet vernieuwde website. Het is dus nog heel even wachten voordat je de gehele collectie en merkuitstraling kan bewonderen! Tot die tijd is er een sneak-preview te zien op de website www.ontworpenomdebestefietstezijn.nl.

 

Provincie Winnaar 2018

Provincie Winnaar 2018

Dit zijn de Provinciewinnaars in Nederland en België

De consumentenstemmen zijn geteld in de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar 2018. Ook dit keer hebben weer veel consumenten een beoordeling gegeven van hun favoriete winkel. Bijna 30.000 consumenten hebben gestemd.

Vanuit de consumenten beoordelingen is een ranking gemaakt naar Gemeentewinnaars en Provinciewinnaars.De eindstanden per gemeente en per provincie vindt u onderaan de homepage www.tweewielerwinkelvanhetjaar.nl onder de button EINDSTAND. Bij deze editie is ook het aantal stemmen meegewogen in de definitieve ranking. 

Provinciewinnaars Nederland

  • Drenthe: 2Wielers Martin Jeuring Nieuw-Amsterdam
  • Flevoland: ScooterSMART Houtstraat 2 Almere
  • Friesland: Meinsma Fietsen Wijnjewoude
  • Gelderland: Van Beek’s Rijwielhandel Voorthuizen
  • Groningen: Lietmeijer Tweewielers Uithuizen
  • Limburg: Bike Totaal Dekkers Tweewielers Wanssum
  • Noord-Brabant: Giga-Bikes Tilburg
  • Noord-Holland: Fietsvoordeelshop Heerhugowaard
  • Overijssel: KokkieBikes Lemelerveld
  • Utrecht: Fietsvoordeelshop Amersfoort
  • Zeeland: Jansen Wielersport Heinkenszand
  • Zuid-Holland: Atlas Fietsen Zoetermeer

Provinciewinnaars België

  • Antwerpen: Fietsen Dewachter Bornem
  • Limburg: De Fietsboetiek Kortessem
  • Oost-Vlaanderen: S-Bikes Geraardsbergen
  • Vlaams-Brabant: Fietsen Bram Winksele
  • West-Vlaanderen: Minne Sport Ieper

Provinciewinnaars finalisten verkiezing 

De Provinciewinnaars zijn de finalisten in de Tweewieler van het Jaar-verkiezing. Deze winkels worden door de vakjury bezocht. Bovendien wordt een financiële bedrijfsvergelijking gemaakt door en de winkels krijgen bezoek van een Mystery Shopper die rapport uitbrengt.

Uitreiking Tweewielerwinkel van het Jaar 2018

De uiteindelijke Tweewielerwinkel van het Jaar 2018 wordt gekozen uit de provinciewinnaars op basis van het winkelbezoek, interview met de ondernemer, oordeel mystery shopper, en financiële prestaties. Het uitroepen van de winnaar gebeurt tijdens een feestelijke netwerkborrel op zondagmiddag 4 maart 2018 tijdens Bike MOTION Benelux. Zowel de Gemeentewinnaars als de Provinciewinnaars krijgen dan een podium, dus hou deze datum alvast vrij in de agenda. We zien u daar graag!

 

Gazelle maakt historische personeelsfoto voor fabriek

Gazelle maakt historische personeelsfoto voor fabriek

Onder grote belangstelling hebben 273 medewerkers een historische personeelsfoto voor de fabriek gemaakt. Precies 90 jaar geleden maakte Gazelle op dezelfde plaats en tijd een beeld met de medewerkers van toen. Na het fotomoment vierde Gazelle het 125-jarig jubileum met medewerkers en hun gezinnen.

Na het fotomoment vierde Gazelle het 125-jarig jubileum met medewerkers en hun gezinnen.
Er waren zondag meer dan 900 mensen op het fabrieksterrein. Het verkeer op de Wilhelminaweg in Dieren werd zondagmiddag voor korte tijd stilgelegd. De fotograaf kreeg zo alle ruimte om de historische plaat vanaf een metershoge ladder in het plantsoen tegenover de fabriek te maken. Precies om 14.33 uur schoot de fotograaf een beeld van de medewerkers die daarvoor poseerden.

Oudste nog levende medewerkers Gazelle

Op de historische foto staan naast 273 medewerkers drie bijzondere gasten: de heer Nijenhuis, de heer Ilbrink en de heer Fitski. Zij zijn voor zover bekend de oudste nog levende oud-medewerkers van de fietsfabrikant. Algemeen directeur Huub Lamers ontving de drie negentigers zondagmiddag in Dieren. Op de foto nam hij plaats tussen het drietal.

Prominent in Dieren

De vorige personeelsfoto, die negentig jaar geleden voor de fabrieksgevel werd gemaakt, hangt in een vergaderzaal. De bedoeling is dat de nieuwe foto levensgroot wordt afgebeeld op een scherm. Dat moet straks samen met de oude foto een prominente plaats op of nabij het fabrieksterrein krijgen. Gazelle gaat de mogelijkheden daartoe verkennen.

Minder ongelukken dankzij Bosch ABS-systeem voor e-bikes

Minder ongelukken dankzij Bosch ABS-systeem voor e-bikes

Bosch komt met een ABS-systeem voor e-bikes dat voorkomt dat het voorwiel blokkeert en het achterwiel omhoog komt. Een antiblokkeersysteem (afgekort ABS) is een elektronisch regelunit die voorkomt dat de wielen van een voertuig blokkeren wanneer er krachtig wordt geremd, bijvoorbeeld bij een noodstop. Het systeem zal in de detailhandel beschikbaar zijn vanaf najaar 2018.

Minder ongelukken dankzij Bosch ABS-systeem voor e-bikes
Bosch lanceert het eerste in serie geproduceerde antiblokkeringssysteem voor e-bikes op de markt: Bosch eBike ABS. Foto Bosch

Bosch produceert ook veiligheidssystemen voor motorfietsen. Het bedrijf lanceert binnenkort het eerste in serie geproduceerde antiblokkeersysteem voor e-bikes. Door deze nieuwe ontwikkeling wordt het mogelijk om blokkering van het voorwiel van de e-bike te voorkomen waardoor het achterwiel omhoog komt. Op deze manier kan de remafstand worden verkort en wordt het risico om over het stuur te vallen, verminderd.

 25% minder ongelukken

Volgens onderzoek dat is uitgevoerd door de Accident Research Division van Bosch, kan het aantal ongelukken met e-bikes wel 25 procent minder worden als alle fietsen zijn uitgerust met het ABS-systeem. In het eerste onderzoek van Bosch hebben de onderzoekers meer dan 500 fietsongelukken in Duitsland bekeken. Hun belangrijkste conclusie: door het juiste remgedrag kunnen veel ongelukken worden voorkomen. Ze ontdekten dat bij 20 procent van de fietsongelukken de fietser al was gevallen voordat de botsing plaatsvond. Veel van deze vallen waren het resultaat van een onjuiste remreactie. In het tweede onderzoek werden gegevens van meer dan 5.400 botsingen en valpartijen bestudeerd. Claus Fleischer, CEO van Bosch eBike Systems, is ervan overtuigd dat “de introductie van een systeem van dit type de veiligheid op de weg op de lange termijn kan verbeteren.”

Geselecteerde partners starten proeffase

Tijdens de introductiefase die begint in het najaar van 2017, worden geselecteerde partners de eerste gebruikers van e-bikes met Bosch eBike ABS. Het systeem zal in de detailhandel beschikbaar zijn vanaf het najaar van 2018. In eerste instantie wordt Bosch eBike ABS alleen geïnstalleerd op toer- en stadsfietsen met 28″ wielen.

Efficiënt remmen met ABS

Geavanceerde, hoogwaardige remsystemen optimaliseren het remgedrag en verkorten de remafstand. Het Bosch e-bike ABS combineert voorwiel-ABS met een achterwielstabilisator, waardoor de veiligheid aanzienlijk toeneemt. Door de remdruk van de voorrem te regelen tijdens kritieke remmanoeuvres, wordt de situatie voor de fietser gestabiliseerd en wordt het risico op vallen veel kleiner. Fleischer voegt hieraan toe: “Met voorwiel-ABS houden wielsnelheidsensoren de snelheid van beide wielen in de gaten. Zodra het voorwiel dreigt te blokkeren, bijvoorbeeld wanneer er te hard wordt geremd, regelt Bosch eBike ABS de remdruk waardoor de stabiliteit en de manoeuvreerbaarheid van de e-bike worden geoptimaliseerd.” Dit is een beslissend voordeel, vooral op gladde wegen of op los, nat terrein: de e-bike kan voorzichtig worden vertraagd en tot stilstand gebracht worden.

Achterwielstabilisator

De achterwielstabilisator in het Bosch e-bike ABS-systeem zorgt ervoor dat het achterwiel op de grond blijft bij extreem hard remmen, vooral op een ondergrond met goede grip of tijdens afdalingen. Wielsnelheidsensoren merken wanneer het achterwiel omhoog komt en activeren dan de voorwielrem. Fleischer: “Bosch eBike ABS vermindert de remkracht bij het voorwiel kortstondig, waardoor het achterwiel snel het contact met de grond herstelt. Hierdoor wordt de kans kleiner dat de e-biker vooruit over het stuur valt.” Dankzij deze regulerende functie kan de voorwielrem actief en efficiënt worden gebruikt.

Magura partner bij ontwikkeling

Antiblokkeringsapparaten voor tweewielers zijn voor het eerst door Bosch geïnstalleerd in een motorfiets van de politie in Japan in 1994. Sinds 2007 is het Bosch Development Centre for Bicycle Safety in Japan verantwoordelijk voor de systemen. Bosch eBike Systems was in staat om elementen van het ABS voor motorfietsen te gebruiken in het ABS-systeem voor de e-bike. Magura is al jaren partner van Bosch bij de ontwikkeling van remtechnologieën en levering van reserveonderdelen en accessoires, servicehotlines, verwerking van garantieclaims en cursussen voor verkopers. Het Bosch e-bike ABS-systeem wordt gelanceerd met het CMe-ABS dat speciaal is ontwikkeld door Magura.

Klacht tegen misleidende advertenties Stella

Klacht tegen misleidende advertenties Stella

In het consumentenprogramma Kassa van afgelopen zaterdag werden de advertenties van Stella aan de kaak gesteld door marketingdeskundige Max Kohnstamm. In de landelijke dagbladen adverteert Stella al weken met een ‘tijdelijke’ korting waar je maar een paar dagen gebruik van kunt maken. Deze ‘tijdelijke actie’ wordt echter telkens opnieuw aangeboden. Stella werd eerder op de vingers getikt door de Stichting Reclame Code.

 Klacht tegen misleidende advertenties StellaIn november 2015 kreeg Stella al een tik op de vingers omdat ze adverteren met ‘5 jaar garantie’ op hun elektrische fietsen. Die garantie geldt echter alleen voor het frame van de fietsen. Nu gaat de klacht om het lokken van consumenten met een actietermijn van een paar dagen, waarbinnen je volgens Stella gebruik kunt maken van de speciale korting. Maar als een redacteur van Kassa na die week belt, blijkt dat de actie steeds opnieuw wordt verlengd en het tijdelijke voordeel dus eigenlijk constant geldig is. Klanten hoeven dus niet binnen een paar dagen toe te slaan om de ‘actieprijs’ te betalen.

Stella in Nunspeet.

Misleidende handelspraktijken

Advocaat Jantine Pracht vertelt in het programma dat de zogenaamde ‘tijdelijke acties’ onder misleidende handelspraktijken valt en tegen de wet ingaat. Bedrijven mogen geen onjuiste informatie verstrekken over bijvoorbeeld het bestaan van een specifiek prijsvoordeel of resultaten en kenmerken van op een product verrichte test of controle.

Klacht Reclame Code Commissie 

Marketingdeskundige Max Kohnstamm kondigt in Kassa aan dat hij een klacht indient bij de Reclame Code Commissie. De klacht is gebaseerd op drie punten die volgens Kohnstamm misleidend zijn voor de consument. Allereerst de kortingsactie die wordt gepresenteerd als tijdelijk maar telkens ‘wegens succes verlengd’ wordt. Ook de opdringerige verkoop van Stella wordt door Max Kohstamm aan de kaak gesteld. “Stella komt met een busje bij de mensen thuis en laat ze dan meerdere fietsen proberen. De verkoper zegt dan ‘Als je NU koopt, krijg je 300 euro korting, volgende week niet meer’. Zo worden mensen subtiel onder druk gezet en dat mag niet.”

Beste e-bike van Europe

Verder adverteert Stella voor het model Cogenhague met de kreet ‘Beste e-bike van Europa’ in combinatie met het logo van het Duitse testcenter Extra Energy. Volgens advocaat Pracht zal de consument de slogan koppelen aan het testlogo en dat is in dit geval onjuist. Stella is in die test niet verkozen tot beste elektrische fiets van Europa. Ze zijn winnaar in een van de 14 categorieën. Volgens Kassa in een categorie waar maar 4 e-bikes meededen, waaronder 2 Stella’s. Bovendien zijn de uitgebreide testresultaten voor de consument niet te achterhalen of te controleren.

Klantenbeoordelingen weg

Als derde richt Kohnstamm zich met zijn klacht op de klantenbeoordelingen. Via website Kiyoh worden de klantenbeoordelingen van Stella verzameld, echter op de site van Kiyoh is te lezen dat Stella opdracht heeft gegeven om deze beoordelingen te verbergen. Wel schermen ze met een hoog gemiddeld klanttevredenheidscijfer. Ook stelt Kohnstamm dat Stella in hun brochure adverteert met informatie die zij in hun eigen algemene voorwaarden tegenspreken, zoals service aan huis zonder voorrijkosten en een garantie van 5 jaar op de fiets.

Kortingsprijs of normale prijs?

Kees Bakker van de Fietsersbond, bekend als TestKees, keek voor Kassa ook naar de advertenties van Stella. Bakker geeft in het programma aan dat de korting van 300 euro voor het model Copenhague en de ‘tijdelijke actieprijs’ van 1.899 euro eigenlijk een normale prijs is. De ‘normale’ prijs van 2.199 euro, dus zonder de korting, is volgens Bakker te duur voor een e-bike met deze specificaties.
Bekijk de uitzending van Kassa waarin ook Dennis Heering van Stella aan het woord komt.

Uitzending gemist? Kijk hem hier onder terug klik op de link.

http://vara.nl/media/373393
PON FLIRT MET ACCELL: GROOTSTE FIETSENFABRIKANT TER WERELD

PON FLIRT MET ACCELL: GROOTSTE FIETSENFABRIKANT TER WERELD

Het bod van Pon Holding op fietsenreus Accell in Heerenveen verraste iedereen.         Het moederbedrijf van Batavus en Sparta kreeg vleugels op de beurs.

 

 

‘We houden alle opties open’, benadrukt topman René Takens van de Accell Group. Mocht het beursgenoteerde concern uit Heerenveen ingaan op het vrijblijvende bod van de Pon Holding, dan ontstaat de grootste fietsfabrikant ter wereld. Alleen dat idee al deed het aandeel Accell gisteren op de AEX omhoog schieten.

In Heerenveen stonden de zeshonderd werknemers van de Accell-dochters Batavus, Koga en Sparta gisterochtend met hun oren te klapperen. Hun bazen vergaderden al drie en een halve week in het diepste geheim over een mogelijke verkoop. ,,In maart ontvingen wij een brief van de Pon Holding en die zijn we gaan lezen’’, vertelt Takens. ,,We werden uitgenodigd om te bespreken wat de ideeën waren.’’

Het familiebedrijf Pon, een con-glomeraat van tachtig bedrijven, blijkt bereid te zijn om 32,72 euro per aandeel Accell in cash te betalen. De totale overnameprijs komt uit op ongeveer 846 miljoen euro. Het genereuze bod komt op een curieus moment: Takens is aan zijn laatste maand bij Accell bezig. Hij had dan ook liever gezwegen, maar iemand was hem voor.

Zorgen

Op basis van anonieme bronnen uit de financiële wereld meldde De Telegraaf gisterochtend plotseling over de flirt tussen Pon en Accell. Zo’n lek naar de media is een geijkte methode om onderhandelingen een zetje te geven. Als beursgenoteerde onderneming kon Accell niet anders dan het gevoelige nieuws bevestigen. Takens verwacht dat het besluit over niet of wel verkopen binnen enkele weken valt.

Vakbond FNV reageert bezorgd. ,,Wij maken ons zorgen over de gevolgen voor de werkgelegenheid’’, zegt FNV-bestuurder Johan Voornhout. De vakbondsman zegt dat Pon bij zijn Gazelle-fabriek in Dieren een complete productielijn uitbesteed aan detacheerder Otto Work Force.

  • Vakbond FNV bezorgd over positie van werknemers

,,Zij vallen daardoor niet onder de metaal-cao die geldt in de fietsenbranche’’, aldus Voornhout. ,,Er werken daar allemaal Polen en Roemenen. Je kunt er moeilijk een vinger achter krijgen, maar als Pon hetzelfde gaat doen met de inrichting bij Sparta en Batavus, dan is dat geen goed nieuws.’’ FNV’er Anne van Dijk reist dan ook zeer binnenkort af naar de Accell-fabrieken in Heerenveen, om met werknemers aan tafel te gaan. ,,Wij willen in geen geval dat er gedwongen ontslagen vallen of dat er sprake zal zijn van een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden.’’

Accell-topman Takens snapt de vakbondszorgen niet. ,,Ik heb geen idee waarover je zorgen zou moeten maken. Er wordt behoorlijk geïnvesteerd in de beide bedrijven. Dat doe je om geld te verdienen, niet om geld te verliezen. Er is geen sprake van dat de arbeidsomstandigheden zullen verslechteren.’’ Minister Henk Kamp van Economische Zaken toonde zich op Radio 1 aanmerkelijk positiever over de fusieplannen.

Powerhouse

,,Er komt een echt powerhouse te staan, zeker op het gebied van e-bikes”, zegt beursanalist Frank Claassen van zakenbank Degroof Petercam. Zijn collega Joost van Beek van Theodoor Gilissen wijst er op dat een fietsenfusie de Nederlandse fabrieken sterker maakt tegenover de groeiende concurrentie uit Azië. Er zijn nog wel enkele hobbels te nemen. ,,Ik denk dat door deze stap wel wat wenkbrauwen omhoog gaan bij de Autoriteit Cosument en Markt”, waarschuwt Claassen.

  • Accell-topman Takens is in een dag negen ton rijker geworden

Ook de aandeelhouders van Accell (verzekeraar ASR en de familie Van Beuningen) moeten er wat van vinden. ,,We zijn uiteraard blij met de aandelensprong’’, zegt fondsmanager Jan-Jaap Bongers die voor het investeringsvehicle Darlin van de Van Beuningens 10 tot 15 procent van de Accell-aandelen beheert. Bij het sluiten van de AEX was het aandeel bijna 20 procent in waarde gestegen. Mocht de deal met Pon doorgaan, dan wacht er een nog hogere winst. De overnamekandidaat biedt immers een plus van 23 procent.

Officieel vertrekt René Takens op 25 april bij Accell. Misschien dat hij door de overnameperikelen gedwongen wordt iets langer te blijven. Het aantrekkelijke aanbod van Pon zal hij in ieder geval niet als vervelend hebben ervaren. Volgens het jaarverslag van Accell over 2016 bezit de scheidend bestuurder ruim 119.000 aandelen. Daarbij heeft hij ook nog 38.300 opties in portefeuille. Mocht de koop daadwerkelijk worden gesloten, dan is Takens in een klap ruim 900.000 euro rijker. ,,Maar het gaat hier niet over mijn positie.’’

 

Mediamarkt stopt met verkoop E-Bike

Mediamarkt stopt met verkoop E-Bike

Mediamarkt stopt met de pilot die sinds voorjaar 2016 is gestart voor de verkoop van elektrische fietsen. Reden om de pilot te stoppen is dat de vraag niet opweegt tegen de kosten en bezetting van de winkelruimte.

Mediamarkt stopt met elektrische fietsen
Mediamarkt stopt met de pilot voor de verkoop van elektrische fietsen. Het is volgens zeggen niet gelukt het kennisniveau op de winkelvloer hoog genoeg te krijgen om de elektrische fietsen te verkopen en te servicen. Foto Bertels Fotografie

Verschillende bronnen bevestigen dat Mediamarkt stopt met de fietspilot. Mediamarkt zegt in een reactie: ‘Mediamarkt is vorig jaar april in zes winkels een pilot gestart met de verkoop van e-bikes. Deze pilot was bedoeld om te testen of het aanbieden van e-bikes tegen een scherpe prijs zou aanslaan. Nu, bijna een jaar later, moeten we helaas constateren dat de vraag niet opweegt tegen de kosten en bezetting van de winkelruimte.’

Voorraad uitverkopen t/m juli 2017

‘Tot en met juli dit jaar wordt de voorraad uitverkocht. Mediamarkt vindt het erg jammer, maar richt haar pijlen wegens de tegenvallende resultaten liever op de uitbreiding van meer populaire categorieën. Een gaming of koffiewereld behoort bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.’ Bronnen zeggen dat de pilot ook is gestopt omdat het niet is gelukt het kennisniveau op de winkelvloer hoog genoeg te krijgen om de elektrische fietsen te verkopen en te servicen.

Pilot elektrische fietsen sinds voorjaar 2016

Tijdens de Eurobike eind augustus 2015 bleek dat Mediamarkt wilde starten met de verkoop van fietsen in zijn filialen. Op de beurs waren vertegenwoordigers van de winkelketen aanwezig om zich te oriënteren op het e-bike aanbod en om gesprekken te voeren met potentiële leveranciers.

Pilot in 6 winkels

De pilot elektrische fietsen behelsde de verkoop ervan in zes winkels. Zou deze succesvol zijn, dan zouden alle Mediamarkt-filialen in Nederland, evenals in andere Europese landen waar de winkelketen aanwezig is, e-bikes gaan verkopen. Verkoop van elektrische fietsen vindt ook plaats via de webshop van het bedrijf (overigens worden via de webshop van Mediamarkt Duitsland gewoon e-bikes verkocht (Fisher en Segway). De pilot heeft ongeveer een jaar gedraaid en is niet succesvol verlopen.

Merken elektrische fietsen bij Mediamarkt

Mediamarkt werkt met een flink aantal merken voor zijn elektrische fietsen. Ook is sprake van verkoop van de A-merken Gazelle en Giant bij Mediamarkt. Deze merken zijn niet zelf in zee gegaan met Mediamarkt, maar een dealer heeft een grote partij van de merken doorgeleverd. Merken elektrische fietsen bij Mediamarkt:

  • Keola
  • Piaggio Wi-Bike
  • Matra i-Flow
  • Urban elektrische fiets
  • EVO bike
  • Prophete Navigator
  • Spark One
  • Maxwell
  • Mando Footloose
  • Zyssler
  • Bossa
Doorstart Multicycle

Doorstart Multicycle

De kogel is door de kerk: de Poolse fietsfabrikant Kross neemt Multicycle over. De productie van fietsen met de merknaam Multicycle gaat plaatsvinden in de fabriek in Ulft. Het Poolse bedrijf neemt de aandelen en activiteiten van Multicycle over.

 

Pools bedrijf Kross neemt Multicycle over

De productie en verkoop van de fietsen zal naar verwachting de komende weken worden opgestart. Enkele medewerkers van Multicycle zijn inmiddels al weer aan het werk en er is volop activiteit rondom het fabriekspand in Ulft. Curator Mr J.C.A. Herstel denkt dat de laatste formaliteiten binnen enkele dagen kunnen worden afgerond. Hij geeft aan dat er na de overname plaats zal zijn voor een deel van het personeel van Multicycle. “De transactie omvat alle activa van de gefailleerde onderneming, behoudens de vorderingen op debiteuren. Ook het onroerend goed is dus betrokken in de overname.”

 

Garantieafhandeling

Herstel geeft verder aan dat er in de afsluitende gesprekken nog gesproken wordt over de manier waarop garantiegevallen zullen worden afgewikkeld.
Volgens Kross biedt deze overname goede perspectieven om Multicycle als toonaangevend e-bike merk te behouden. Kross S.A. is een van de grootste fietsproducenten in Polen en distribueert fietsen in heel Europa en daar buiten. Kross S.A. heeft plannen om de export verder uit te breiden.

Productie 300.000 fietsen

Kross S.A produceert fietsen in diverse segmenten waaronder MTB, racefietsen, trekking, elektrisch, stads- en kinderfietsen. Het bedrijf produceert 300.000 fietsen per jaar en heeft een wereldwijde export naar meer dan 40 landen. Kross S.A heeft in de afgelopen 27 jaar een behoorlijk marktaandeel opgebouwd, mede dankzij succesvolle marketingactiviteiten, waaronder de oprichting van een professionele wielerploeg, KROSS Racing Team, dat momenteel in de top drie van wereldteams staat. De Poolse atleet, Maja Włoszczowska (2016 Olympische Spelen zilveren medaillewinnaar) is het boegbeeld van het team.Afbeeldingsresultaat voor multicycle

Gerelateerde afbeelding