De Franse regering is klaar met het opvoeren van e-bikes en speed pedelecs. Wie het vermogen van een elektrische fiets opschroeft, loopt kans op een boete van 30.000 euro of een jaar gevangenisstraf. Ook fabrikanten van opvoersetjes kunnen beboet worden.

Frankrijk heeft wetgeving gemaakt om het opvoeren van e-bikes te voorkomen. Met ingang van dit jaar is het verboden om het vermogen van de motor te verhogen zodat de gereguleerde snelheden van 25 km per uur (voor gewone elektrische fietsen) of 45 km per uur (voor speed pedelecs) kunnen worden overschreden. Handelaren, fabrikanten maar ook individuen die opvoeren en daarmee de wet overtreden, kunnen een boete krijgen tot 30.000 euro en zelfs een jaar gevangenisstraf.

Opvoeren? Geen verzekering en garantie meer

Een en ander is vastgelegd in de nieuwe Franse mobiliteitswet L317-1 die begin dit jaar van kracht werd. In de wet staat dat elke wijziging aan het aandrijfsysteem de categorie-indeling van het voertuig verandert. Wanneer het aandrijfsysteem meer vermogen levert dan met de originele instellingen, is deze niet langer een fiets. Daarmee worden zowel de verzekering als de fabrieks- en detailhandelgaranties opgeschort.

In de wettelijke bepaling is ook te lezen dat de dader voor drie jaar kan worden geschorst en zijn vak niet meer mag uitoefenen.
Verder mag de opgevoerde e-bike of speed pedelec niet meer worden gebruikt totdat deze weer in originele staat terug is gebracht.

Ook fabrikanten van opvoersetjes strafbaar

30.000 euro boete voor opgevoerde e-bike in FrankrijkDe nieuwe Franse wet bevat ook bepalingen die van toepassing zijn op de makers van opvoersetjes. Ook zij riskeren boetes tot 30.000 euro en een gevangenisstraf van twee jaar.

Overtredingen opsporen lastig

Frankrijk wil paal en perk stellen aan het opvoeren. De nieuwe wet gaat echter wel voorbij aan een heel belangrijk punt; hoe sporen de autoriteiten verdachte e-bikes en speed pedelecs op en controleren ze deze op het al dan niet opgevoerd zijn? Het enige dat hierover in de wet wordt vermeld, is dat schendingen kunnen worden opgespoord door ambtenaren of overheidsfunctionarissen die verantwoordelijk zijn voor de handhaving van de verkeerswet. Dit maakt het waarschijnlijk dat er een aantal willekeurige controles zullen plaatsvinden, met name in grote steden.

Ook andere landen actief aan de slag met opvoeren

De nieuwe Franse wet past in een reeks maatregelen die in verschillende Europese landen zijn genomen om het tunen van e-bikes te voorkomen. In Spanje riep branchevereniging AMBE vorige maand op tot actie. In het Verenigd Koninkrijk hebben de autoriteiten de wettelijke mogelijkheden gekregen om dealers te controleren op de verkoop van getunede e-bikes. In maart 2017 gaf een gezamenlijk industrieplatform al waarschuwingen af in verband met het opvoeren en manipuleren van e-bikes en riep het platform op tot maatregelen.

Minister van Nieuwenhuizen: geen extra controles

Verkeersminister, VVN en Lezyne starten landelijke fietsverlichtingscampagne

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen ziet extra controles niet zitten.

In ons land wordt nu al wel gehandhaafd op opgevoerde elektrische fietsen, maar extra controles ziet verkeersminister Van Nieuwenhuizen niet zitten. Dit antwoordde ze vorig jaar nog op kamervragen over het opvoeren en e-bikes. Wel heeft de minister de Fietsersbond, BOVAG en RAI Vereniging gevraagd om de vinger aan de pols te houden. “Op die manier krijg ik in beeld of er aanleiding is voor het nemen van extra maatregelen. Zij zullen ook hun achterban actief informeren dat opvoeren van elektrische fietsen onverstandig en gevaarlijk is.”